Estonian English Finnish French German
   Press    Artistid    Diskograafia    Noodid    Kontakt
Maailmamuusika projektid

EIVØR PALSDOTTIR – laul, kitarr, shamaanitrumm
VILLU VESKI – saksofonid
TIIT KALLUSTE – akordion
RAUN JUURIKAS – klahvpillid
AANDRE MAAKER – kitarr

TAAVO REMMEL – bass
ARNO KALBUS – tablad
HELE-RIIN UIB – orkestraalsed löökpillid
MAMBA – trumm, löökpillid

Loodusloomulik islandlanna EIVØR paelub oma häälega kuulajaid mitmel pool maailmas. Kas ta võlub ka Tallinna publiku, küsib VILLU VESKI.

Islandil tegutses üks tavaline bänd. Söödi suhteliselt kibedat suppi, renditi prooviruume, oldi võlgu pillide eest... Kord õnnestus neil hankida Austraaliasse mõned mängud. Nagu sel puhul ikka – ööbiti tuttavate juures, renditi riski peale auto, meisterdati ise kuulutusi.

Kontserdil astus neile ligi “Levi Strauss & Co” reklaamiesindaja ja teatas, et Levis teeb parajasti uut kampaaniat noortele ning vajab selleks tunnuslaulu. Laulu eest pakuti bändile müstiline summa – 5000 dollarit.

Takistas vaid üks seik – lauljatar keeldus, öeldes, et ta ei ole huvitatud teksa pükste reklaamis laulma, et tema laulud räägivad millestki muust. Kui Levis kergitas summa 50 000 dollarini, keeldus solist ikkagi.

Täna ei tunne keegi kasulikku diili sõlmida püüdnud muusikuid, küll aga tunneb kogu maailm kummalise stiiliga Islandi lauljatari-kunstnikku Björki.

Töötades koos Eivøriga meenub mulle üsna sageli see lugu. Eivør on looduslaps, kes teeb relvituks oma loomulikkusega ja vahetu musitseerimisega. Tema jaoks on meelelahutusäri justkui tundmatu. Kui tehti ettepanek laulda Viini Ooperiteatris, siis ei reageerinud ta sellele pakkumisel. Kui Reykjavik ootas teda auhinnagalale, kus jagati aasta muusikaauhindu (Eivør – Islandi aasta parim lauljatar), kohtan teda ootamatult hoopis lennukis, mis sõidab Fääri saartele – ta sõitvat vanaisavanaema juurde, kus laupäeva õhtuti ikka koos lauldakse.

Mõtlesin veel, kas islandi muusikud lasevad end tõesti kümneid kordi paluda? Aga järsku on neil tõsi taga ja just selles peitubki nende fenomen – olla oma juurte juures, olla loomulik, ilma müügimeeste nõuanneteta. Musitseerida siis, kui selle järele tekib vajadus. Järsku on nii, et kui elad normaalse inimesena lähevadki intonatsioonid puhtaks ja laulud loomulikuks? Üllatav on võime elada selles müügi maailmas loomulikuna. Ja imelik küll – mida rohkem seda teha, seda külgetõmbavam
magnet see kontserdiagentuuridele on.

Seda ürgset, vaevalt 23-aastast Islandi linalakk-tütarlast nõutakse esinema kõikjale ja oodatakse tema vastust, mis põhineb ainult tema intuitsioonil.

Eivør armastab lava, öeldes: “Mulle meeldib laulda, mulle meeldib lava – pigem tahaksin laval surra, kui sellest loobuda”.

Olen tuuritanud temaga Saksamaal, Šveitsis, Austrias, Hawail, Islandil, Viinis, Kopenhaagenis ja Reykjavikis. Tema nimi toob saalid täis, kas ka Tallinnas? Atlantic Airways Flightmagasini kaanel märkab tema nägu igaüks, kes selle lennukompaniiga sõidab. Taani Raadio Bigbandi ees sooritab ta oma “vabakava” lihtsalt, selle koosseisuga on ilmunud ka CD plaat.

Eivøri häälel puuduks nagu ülemine piir – see läheb kõrgustesse vastavalt muusika vajadustele, intonatsioonipuhtus paneb aga mind avastama muusikas justkui uusi intervalle, mille kõla pole minu jaoks siiani “avanenud”.

Eivøriga koos musitseerida on kerge, midagi pole vaja sõnadega lahti seletada, kõik toimub nagu iseenesest, tuleb ainult jutustada õiget “lugu”.

VILLU VESKI
Artikkel ilmus Jazzkaar 2006 eriväljaandes Jazzkaar Extra




BIRD – vokaal, ukulele, löökriistad
VILLU VESKI – saksofon, löökriistad
TIIT KALLUSTE – akordion, löökriistad
ANDRE MAAKER – kitarr, löökriistad
ARNO KALBUS – tablad, löökriistad
TAAVO REMMEL – bass, kontrabass, löökriistad

KILL KAARE
– digeridoo, tarbuka, löökriistad
KRISTJAN JÕEMÄGI – džembe, löökriistad
TOOMAS RULL – trummid, löökriistad
HELE-RIIN UIB – vibed, timpani, ballafon
SILVER SEPP – vokaal, löökriistad

Villu Veski’s concert-performance “Life And Rhythm” is a special reference to rhythms. The Primitive Music Society uses most primitive and original musical instruments. The idea was originated at Hawaii islands where Villu Veski met a rasta-man called Bird on the Hookena beach. Bird was playing bamboo xylophone, drums and sang, and it seemed to be the only right way to make music – simple and deep. The other idea of the project is to introduce 4 percussion instrument families: Latin American, Indian, classical and pop-rock. All performing percussionists are well-known jazz-musicians.


© Nordicsounds 2006 - info at nordicsounds dot ee